16- BOŞAMAK KAÇ DEFA
OLABİLİR?
حدثنا قتيبة
حدثنا يعلى بن
شبيب عن هشام
بن عروة عن
أبيه عن عائشة
قالت كان
الناس والرجل
يطلق امرأته
ما شاء أن
يطلقها وهي
امرأته إذا ارتجعها
وهي في العدة
وإن طلقها
مائة مرة أو
أكثر حتى قال
رجل لامرأته
والله لا
أطلقك فتبيني
مني ولا آويك
أبدا قالت
وكيف ذاك قال
أطلقك فكلما
همت عدتك أن
تنقضي راجعتك
فذهبت المرأة
حتى دخلت على
عائشة
فأخبرتها
فسكتت عائشة
حتى جاء النبي
صلى الله عليه
وسلم فأخبرته فسكت
النبي صلى
الله عليه
وسلم حتى نزل
القرآن {
الطلاق مرتان
فإمساك
بمعروف أو
تسريح }
بإحسان قالت
عائشة
فاستأنف
الناس الطلاق
مستقبلا من
كان طلق ومن
لم يكن طلق
حدثنا أبو
كريب حدثنا
عبد الله بن
إدريس عن هشام
بن عروة عن
أبيه نحو هذا
الحديث
بمعناه ولم
يذكر فيه عن
عائشة
قال أبو عيسى
وهذا أصح من حديث
يعلى بن شبيب
Aişe (r.anha)’dan
rivâyete göre, şöyle demiştir:
Boşanma ile ilgili
ayetler gelmezden önce bir adam karısını dilediği kadar boşardı iddeti
içersinde karısına döndüğü takdirde o kadın onun karısı sayılırdı. Yüz kere
veya daha fazla boşasa bile durum değişmezdi. Nihayet bir adam karısına dedi
ki: Allah’a yemin ederim ki: Seni öyle bir boşayacağım ki benden uzaklaşıp
ayrılık meydana gelmeyecek ve seni ölesiye kadar da karım olarak
barındırmayacağım. Kadın: “Bu nasıl olacak?” dedi. Adam da dedi ki: Seni
boşayacağım iddetin dolmak üzereyken tekrar sana döneceğim.
Bunun üzerine kadın
durumu anlatmak üzere Âişe’nin yanına çıktı. Âişe sustu Rasûlullah (s.a.v.)
gelince durumu ona bildirdi. Rasûlullah (s.a.v.)’de sustu sonunda Bakara: 229.
ayeti indirildi:
“Boşanmak iki defa
olabilir. Üçüncüsünde evlilik, ya iyilikle devam eder veya güzel bir şekilde
sona erdirilir…”
Âişe diyor ki: Bundan
sonra bütün Müslümanlar geçmişte talak verenler de vermeyenler de bu yeni hükmü
uygulamaya başladılar.
Ebu Kureyb, Abdullah b.
İdris vasıtasıyla Hişâm b. Urve’den babasından mana olarak bu hadisin benzerini
bize aktarmış olup hadisin senedinde “Âişe’den” dememiştir.
Tirmîzî rivâyet
etmiştir.
Tirmîzî: Bu rivâyet
Ya’la b. Şebib’in rivâyetinden daha sahihtir.